^^

Saturday 4 May 2013

terjemahan Qasidah.....


أحبك حبين
AKU CINTAKAN MU DUA KECINTAAN

(Rabiah al Adawiah berkisah tentang cinta Ilahi)
Terjemahan qasidah

عرفت الهوى مذ عرفت هــواك  *  وأغلقت قلبى عمن  عــداك
Aku mengenali cinta MU sejak aku mengenali cinta MU
aku tutup hatiku yang lain dari MU.

وقمت أناجيك يا من تـــرى *    خفايا القلوب ولســنا نراك
Aku bangun bermunajat kepada MU, wahai Yang Maha melihat
yang tersembunyi dihati sedangkan kami tidak melihat ENGKAU.

أحبك حبين.... حــب الهوى  *  وحبا لأنك أهــــل لذاك
           Aku cintakan Mu kerana 2 kecintaan, cinta kerana cinta itu sendiri sendiri
dan cinta kerana ENGKAU memang perlu dicintai.


فأما الذى هو حب الهـــوى *  فشغلى بذكرك عمن  سـواك
Cinta kerana cinta dalilnya
 kesibukanku mengingatimu dari yang lain.


وأما الذى أنت  أهــــل  له * فكشفك لي  الحجبَ حتى أراك
Dan adapun kerana engkau perlu dicintai
kerana engkau membuka untuk halangan agar aku dapat melihat.

فلا الحمد فــى ذا  ولا ذاك لي*  ولـكن لك الحمد فى ذا وذاك
Segala pujian kerana cinta itu bukan untukku
.Tapi semuanya adalah untuk MU jua

أحبك حبين ....   حـب الهوى * وحبــــا لأنك أهل لذاك
Aku cintakan MU kerana 2 kecintaan, cinta kerana cinta itu sendiri
dan cinta kerana ENGKAU memang perlu dicintai



No comments:

Post a Comment