^^

Wednesday 6 March 2013

Cintai Bahasa Arab

assalamu'alaikum..

kita sering mendengar ramai orang pada masa kini yang belajar lebih dari  satu bahasa. sebenarnya, mendalami lebih dari satu bahasa adalah penting untuk keperluan dalam situasi tertentu. bagaimana pula dengan bahasa Arab? apa kelebihannya? adakah susah nak belajar bahasa Arab? 
kata orang.... TAK KENAL MAKA TAK CINTA..
jadi, mari kita KENALI bahasa Arab...


Bahasa Arab memang bahasa yang sangat istimewa. Sehingga Allah SWT berkenan berbicara kepada umat manusia dengan bahasa Arab melalui Al Qur’an. Padahal Al Qur’an itu sendiri tidak hanya ditujukan kepada Bangsa Arab saja, melainkan untuk seluruh umat manusia sepanjang zaman. Dengan demikian, bukan bererti Allah tidak mengetahui bahwa manusia mempunyai ribuan bahasa yang berbeza, tapi Allah telah menetapkan bahwa hanya ada satu bahasa yang Dia gunakan untuk memberi petunjuk untuk umatnya di dunia, yaitu Bahasa Arab. 
 Bahasa Arab telah menempati peringkat kelima setelah Inggeris, Jepun, Perancis dan Mandarin dari bahasa internasional dunia. Tanpa bahasa arab, jambatan antara peradaban timur dan peradaban barat akan terputus. Kerana perubahan besar terjadi ketika tersebarnya bahasa arab ke berbagai negeri seberang. Dengan segala kefasihan, kelembutan bahasanya, untaian syair yang tak akan pernah dapat ditiru oleh bahasa lainnya.
Allah SWT juga telah menetapkan bahwasanya Bahasa yang digunakan ketika kita solat hanyalah bahasa Arab. Allah SWT tidak akan menerima solat seorang muslim kecuali dengan bahasa Arab. 
Para pakar bahasa Arab menyebutkan beberapa keistimewaan bahasa Arab:
1. bahasa Arab adalah bahasa induk dari semua bahasa ummat manusia. Ketika Nabi Adam As menginjakkan kakinya pertama kali diatas bumi ini, beliau sudah pandai berbicara. Dan karena sebelumya beliau adalah penduduk syurga, yang mana ada keterangan bahawasanya bahasa penduduk syurga adalah bahasa Arab. 
2. bahasa arab adalah bahasa tertua dan abadi. bahasa Inggris adalah bahasa paling popular di dunia. tetapi tidak ada bahasa yang bertahan lama dimuka bumi ini selain bahasa arab. Sebab sejarah membuktikan bahwa sejak zaman Nabi Ibrahim As, yang diperkirakan hidup pada abad 19 sebelum masihi, beliau sudah menggunakan bahasa Arab. Sehingga kalau dihitung sampai sekarang, bahasa arab sudah digunakan penduduk bumi selama kurang lebih 40.000 tahun lamanya. hebat kan?
3. bahasa juga mempunyai perbendaharaan kata yang paling banyak. Sebagai contoh, salah satu peneliti bahasa arab mengemukakan bahwa orang arab memiliki 80 sinonim untuk kata yang bermakna unta. Dan punya 200 sinonim untuk sinonim yang bermakna anjing.
4. bahasa Arab merupakan bahasa yang banyak diserap oleh bahasa-bahasa lain. cuba perhatikan perkataan-perkataan bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris, banyak perkataan yang digunakan diserap daripada bahasa Arab.

selain itu, mendalami bahasa Arab akan membantu kita secara tidak langsung dalam memahami al-Quran. al-Quran diturunkan bahasa Arab sebagai petunjuk kepada manusia. maka, sudah pastilah dengan memahami bahasa al-Quran iaitu  bahasa Arab dengan baik, kita dapat menghayati ayat-ayat indah di dalam al-Quran. bukan itu sahaja. kita juga dapat memahami hadis-hadis Rasulullah dengan lebih baik..

jadi, bagaimana? cukupkah dengan hanya sekadar diam sahaja? tak rasa rugi ke kalau tak belajar bahasa Arab ni? bak kata pepatah inggeris "action speaks louder than words". 

jom belajar bahasa Arab!!! =) 
cintai bahasa Arab... 
nukilan: hamba ALLAH....

No comments:

Post a Comment